Reklam och business handlar om att få oss kunder att känna oss sedda och uppleva att vi är i rätt miljö. Det handlar om att butiker och varumärken vill nå en särskild målgrupp. För att nå en viss kund så behövs kunskap om hur den personen lever, agerar, tycker och uppskattar. Det här är att göra en ordentlig målgruppsanalys och behövs såklart för alla som vill sälja sina tjänster (och för alla som vill inkludera fler i sin verksamhet). Problemet är att det alltid leder till generaliseringar och stereotyper. Det som är bra är att det funkar, för om det inte funkade skulle butiker och reklam inte se ut på det sättet som det gör.
Det jag vänder mig mot är just generaliseringarna och att alla inom gruppen ”tjejer” förväntas vara på ett visst sätt. Jag längtar efter en bredare och modigare målgruppsanalys. Dessutom riskerar ”tjejkvällar” att bli den enda gången som en butik har kvinnor som primär målgrupp, utan att förändra aktiviteter, marknadsföring och bemötande de andra dagarna på året.
Jag blir så trött på att de tror att jag vill lära mig om mode, naglar, inredning, barnkläder, smink, blommor och att jag gillar mingel, tända ljus och mysiga lokaler. Jag har heller ingen lust att titta på dessa killar.
Återigen – jag fattar att det funkar. Jag förstår att många känner sig lockade och gillar grejen (och det har alla rätt att göra), men jag skulle bli så glad om det fanns några modiga butiker som vågar bredda sitt sätt att se på kunder.
Bra analys. Bra skrivet. Tror inte du är ensam om att tycka så.
Äntligen någon som säger det som vi som inte går på dylikt tycker. Tjejkväll i bilaffären så ska det diskuteras hälsokost och mode. Ladies night är pinsamt, skulle samma koncept vara för killar hade det inte varit ok. Vi är inte en homogen grupp av mode och inredningsintresserade fnisstjejer